PENSEL
Pensel merupakan media serba boleh dalam bidang lukisan. Ia digunakan untuk menghasilkan pelbagai nilai di atas banyak permukaan. Pensel digolongkan mengikut nilai kekerasannya. Pensel 6H ( paling keras ) hingga H; kemudian HB; seterusnya B, 1B hingga 8B (paling lembut). Pensel lembut seperti HB atau B adalah sesuai untuk lukisan biasa. Jika pensel HB atau B digunakan secara tajam, ia akan menghasilkan garisan yang tajam dan jika ditekan garisan yang terbentuk akan lebih tinggi nilai kepekatannya. Pensel HB atau pensel yang lembut adalah lebih senang untuk dikawal berbanding pensel yang keras. Garisan yang dihasilkan oleh pensel lembut boleh dicomotkan dengan kaedah gosokan dengan tangan atau pemadam. Jika terlalu banyak bahagian sesebuah lukisan itu dicomotkan, lukisan itu akan kelihatan samar – samar. |
ARANG
Arang merupakan bahan yang memberi kebebasan untuk menghasilkan lukisan secara spontan. Arang yang pendek adalah lebih senang digunakan. Comotan dengan tangan atau pemadam akan menghasilkan pelbagai jalinan dalam lukisan menggunakan arang. Manakala kesalahan pula adalah senang untuk diperbaiki kerana lukisan asal senang dipadamkan dengan menggunakan kain. Hasil lukisan yang telah siap mestilah disemburkan dengan bahan pemati dan seterusnya dilindungi dengan kertas tisu bagi mengelakkan comotan. |
PEN DAKWAT
Pen dakwat adalah salah satu alat melukis yang senang untuk digunakan. Pen seperti Rapidograph, Rotring dan Faber Castle mempunyai mata pen yang pelbagai saiz. Dakwat kalis air akan menghasilkan kesan warna yang legap. Dakwat biasa adalah kurang legap jika digunakan dan akan memberi beberapa nilai warna jika digunakan secara terkawal. Air boleh dicampurkan kepada dakwat jika warna yang lebih terang diperlukan. |
PEN MATA BOLA
Pen mata bola sesuai digunakan untuk lakaran yang ringkas atau contengan, tetapi sukar untuk menghasilkan lukisan yang pelbagai nilai warna dengan menggunakan pen yang sama. |
PEN FELT
Pen felt sesuai digunakan untuk lakaran atau contengan. |
PASTEL
Pastel adalah lebih lembut daripada krayon lilin dan mempunyai banyak warna. |
CONTE CRAYON
Conte crayon mempunyai kekerasan yang berbeza. Cara menggunakan conte crayon adalah sama seperti menggunakan menggunakan arang. |
KRAYON LILIN
Krayon lilin lembut tetapi sukar untuk dipadam setelah dilukis. Salah satu ciri istimewa crayon lilin adalah gurisan boleh dibuat di atas lukisan untuk menimbulkan kesan yang menarik. |
LUKISAN
Lukisan ialah salah satu aktiviti penghasilan
karya dalam bidang seni halus.
Lukisan menyediakan landasan asas untuk berkomunikasi dalam pelbagai cara dan bidang. Biasanya lukisan menggunakan media kering untuk menghasilkan karya. Penghasilan lukisan bertujuan untuk mengkaji struktur bentuk subjek atau imej yang dilukissecara teliti. Lukisan akan mengikatkan kita dengan emosi, keintelektualan dan juga spiritual. Lukisan juga boleh menyatakan luahan emosi, intelektual dan spiritual manusia. Lukisan dapat mengembangkan kedua-dua minda dan semangat (spirit). Justeru, lukisan dilakukan sebagai satu cara menghargai penglihatan dan pemikiran manusia. |
SEJARAH LUKISAN
Kebanyakan
karya lukisan di dinding gua menggunakan gaya yang sama,iaitu imej binatang
digambarkan dengan pelbagai kualiti garisanringkas dengan komposisi yang
hampir sama, iaitu memanjang dan berkumpulan serta menggambarkan pelbagai
binatang yang mungkin menjadi hasil buruan untuk makanan mereka pada zaman
dulu.
|
MEDIA LUKISAN
|
TUJUAN PENGHASILAN
|
FUNGSI DAN BENTUK LUKISAN
Lukisan adalah proses yang ringkas dan cepat untuk merakam idea dan imej secara visual selepas pemerhatian rapi dibuat. Garisan, titik – titik lorekan dan gurisan digunakan untuk merakam idea atau imej di atas kertas atau apa saja permukaan yang rata. Lukisan juga boleh diubahsuai atau diperkembangkan untuk membentuk hasil seni yang lain. Catan, cetakan, arca, seni grafik dan kraftangan adalah bermula daripada lukisan ringkas yang juga dikenali sebagai lakaran. Lukisan yang dihasilkan menerusi pengamatan, kajian dan imaginasi akan menghasilkan karya seni yang kreatif. Jadi, latihan yang banyak akan dapat melatih dan meningkatkan lagi nilai lukisan. Pemerhatian yang rapi dan teliti akan membolehkan seseorang pelukis merakam imej atau objek yang lebih bermakna lagi. Objek yang terdapat disekeliling kita samada objek semulajadi atau buatan manusia boleh dijadikan bahan dalam lukisan. Had masa melukis adalah tidak berapa penting. Biasanya, lukisan yang ringkas yang hanya memerlukan masa selama 10 minit mampu mengandungi maklumat yang mencukupi untuk menghasilkan karya seni yang menarik. Lukisan yang menarik biasanya ialah hasil lukisan pelukis yang berminat atau mempunyai minat yang mendalam dalam berkarya. Objek yang dilukis kadangkala tidak semestinya menarik minat pelukis tetapi proses melukis serta kaedah baru seseorang pelukis melukis objek berkenaan yang menimbulkan rangsangan untuk mencuba dan memperkembangkan lukisannya. |
BAHAN DAN MEDIA
Penggunaan bahan dan media adalah penting dalam menghasilkan lukisan. Tetapi ini tidak bermakna bahan dan media yang mahal sahaja mampu menghasilkan lukisan yang bermutu dan menarik. Lukisan yang bermutu dan kreatif boleh dihasilkan dengan menggunakan bahan yang biasa sahaja. Tidak dinafikan juga, penggunaan bahan yan gmahal dan berkualiti merupakan satu rangsangan dalam penghasilkan lukisan. |
BERUS
Berus telah lama digunakan oleh pelukis – pelukis Cina dan Jepun sebagai alatan melukis mereka. Lazimnya, berus yang besar boleh menghasilkan garisan yang nipis jika dikawal dengan betul. Berus yang kecil pula mampu menghasilkan garisan yang tebal daripada garisan yang dihasilkan dengan mata pen yang lebar. |
MIXED MEDIA
Campur media, dalam seni visual, merujuk pada sebuah karya seni dalam pembuatan yang lebih dari satu medium (atau teknik) telah digunakan. There is an important distinction between "mixed media" artworks and "multimedia art". Ada perbezaan penting antara "campuran media" karya seni dan "seni multimedia". Mixed media tends to refer to a work of visual art that combines various traditionally distinct visual art media. Campur media cenderung merujuk pada karya seni visual yang menggabungkan pelbagai media tradisional yang berbeza seni visual. For example, a work on paper or canvas that combines paint, ink, and collage could properly be called a "mixed media" work - but not a work of "multimedia art." Sebagai contoh, sebuah karya di atas kertas atau kanvas yang menggabungkan cat, tinta, dan kolase benar bisa disebut "media campuran" bekerja - ". Seni multimedia" tapi bukan karya The term multimedia art implies a wider scope than mixed media, combining visual art with non-visual elements (such as recorded audio, video) or with elements of the other arts (such as literature, drama, dance, motion graphics, music, or interactivity). Seni Istilah multimedia menyiratkan lingkup yang lebih luas daripada media campuran, menggabungkan seni visual dengan unsur-unsur non-visual (seperti dirakam, audio video) atau dengan unsur seni lain (seperti sastera, drama, tari, grafik gerak, muzik, atau interaktiviti). When creating a painted or drawn work using mixed media it is important to choose the layers carefully and allow enough drying time between the layers to ensure the final work will have integrity. Ketika membuat sebuah karya dicat atau digambar menggunakan media campuran adalah penting untuk memilih lapisan hati-hati dan membolehkan cukup masa pengeringan antara lapisan, untuk memastikan tugas akhir ini akan mempunyai integriti. If many different media are used it is equally important to choose a sturdy foundation upon which the different layers are imposed. Jika media yang berbeza banyak digunakan adalah sama pentingnya untuk memilih landasan yang kukuh di atas mana lapisan yang berbeza yang dikenakan. An old rule good to remember is "Fat over lean." Peraturan tua yang baik untuk diingat adalah "Fat lebih ramping." In other words, don't start with oil paints. Dengan kata lain, jangan bermula dengan cat minyak. Plan to make them the final layer. Rencana untuk membuat mereka lapisan akhir. Many interesting effects can be achieved by using mixed media. Banyak kesan menarik dapat dicapai dengan menggunakan media campuran. Often, found objects are used in conjunction with traditional artist mediums, such as paints and graphite, to express a meaning in the everyday life. Seringkali, menemukan objek yang digunakan bersama-sama dengan seniman media tradisional, seperti cat dan grafit, untuk mengekspresikan makna dalam kehidupan sehari-hari. In this manner, many different elements of art become more flexible than with traditional artist mediums. Dengan cara ini, pelbagai unsur seni menjadi lebih fleksibel berbanding dengan media seniman tradisional. |
Campuran media
Campur media, dalam seni rupa , merujuk
pada sebuah karya seni dalam
pembuatan yang lebih dari satu media telah
digunakan.
There is an important distinction between "mixed-media" artworks and " multimedia art ". Mixed media tends to refer to a work of visual art that combines various traditionally distinct visual art media. Ada perbezaan penting antara "media campuran" karya seni dan " seni multimedia ". media campuran cenderung untuk merujuk kepada sebuah karya seni visual yang menggabungkan pelbagai media tradisional yang berbeza seni visual. For example, a work on canvas that combines paint, ink, and collage could properly be called a "mixed media" work - but not a work of "multimedia art." Contohnya, bekerja pada kanvas yang menggabungkan cat, tinta, dan kolase benar bisa disebut "media campuran" bekerja - "multimedia seni." tapi sebuah karya bukan dari The term multimedia art implies a broader scope than mixed media , combining visual art with non-visual elements (such as recorded sound, for example) or with elements of the other arts (such as literature, drama, dance, motion graphics, music, or interactivity). Seni Istilah multimedia menyiratkan liputan yang lebih luas daripada media campuran, menggabungkan seni visual dengan unsur-unsur non-visual (seperti suara dirakam, misalnya) atau dengan unsur seni lain (seperti sastera, drama, tari, grafik gerak, muzik, atau interaktiviti). When creating a painted or photographed work using mixed media it is important to choose the layers carefully and allow enough drying time between the layers to ensure the final work will have integrity. Ketika membuat sebuah karya dicat atau difoto menggunakan media campuran adalah penting untuk memilih lapisan hati-hati dan membolehkan cukup masa pengeringan antara lapisan, untuk memastikan tugas akhir ini akan mempunyai integriti. If many different media are used it is equally important to choose a sturdy foundation upon which the different layers are imposed. Jika media yang berbeza banyak digunakan adalah sama pentingnya untuk memilih landasan yang kukuh di atas mana lapisan yang berbeza yang dikenakan. A phrase sometimes used in relationship to mixed media is, "Fat over lean." Sebuah frasa kadang-kadang digunakan dalam hubungan dengan media campuran adalah, "Fat lebih ramping." In other words: "don't start with oil paints. Plan to make them the final layer." Dengan kata lain: "tidak bermula dengan cat minyak Rencana untuk membuat mereka lapisan akhir .." Many interesting effects can be achieved by using mixed media. Banyak kesan menarik dapat dicapai dengan menggunakan media campuran. Often, found objects are used in conjunction with traditional artist media, such as paints and graphite, to express a meaning in the everyday life. Seringkali, menemukan objek yang digunakan bersama-sama dengan media seniman tradisional, seperti cat dan grafit, untuk mengekspresikan makna dalam kehidupan sehari-hari. In this manner, many different elements of art become more flexible than with traditional artist media. Dengan cara ini, pelbagai unsur seni menjadi lebih fleksibel berbanding dengan media seniman tradisional. |
TEKNIK
Scumbling
Scumbling adalah lukisan tipis lapisan warna cahaya kabur di atas warna gelap, yang memberikan warna rosak kesan seperti. Scumbling agak kaca , tetapi dengan warna terang lebih gelap. Warna campuran optik bukan pada palet, dan hasilnya adalah mengilap, yg terbuat dr batu baiduri lili. Fikirkan mutiara air air yang Monet sekitarnya.
|
||
JENIS MEDIA
Cat Minyak
Cat minyak merupakan sejenis pewarna yang lambat kering yang mengandungi sejumlah kecil partikel pigment terapung dalam pelarut ringan selain daripada air. Cat minyak telah digunakan di England seawal abad ke 13 bagi hiasan mudah, tetapi tidak digunak pakai secara meluas bagi tujuan artistik sehingga abad ke 15. Kegunaan moden paling meluas bagi cat minyak adalah kegunaan harian, di mana ciri-ciri tahan lasak dan warna terang menjadikannya digemari bagi kegunaan dalaman dan luaran.
Sejarah
Ciri-ciri lambat kering bagi minyak organik
diketahui secara meluas oleh pelukis awal. Bagaimanapun, kesukaran
mendapatkan dan menggunakan bahan ini menjadikan ia jarang digunakan.
Bagaimanapun, apabila kecenderungan umum bagi realism meningkat, warna tempera
kekurangan. Artis Flemish
menggabungkan lukisan tempera dan oil sekitar 1400-an, tetapi menjelang 1600s lukisan
easel dalam cat minyak sepenuhnya menjadi biasa, menggunakan teknik dan bahan
yang sama seperti hari ini.
View of Delft dalam cat minyak, oleh Johannes Vermeer. |
Cat air
Cat air atau
populer juga dengan sebutan aquarel
adalah medium lukisan yang menggunakan pigmen dengan pelarut air dengan sifat transparan.
Meskipun medium permukaannya bisa bervariasi, biasanya yang digunakan adalah kertas. Selain itu bisa pula papyrus, plastik, kulit, kain, kayu,
atau kanvas.
Secara umum, cat air digunakan karena sifat transparansinya. Gouache adalah medium sejenis yang tidak transparan. Hasil karya lukisan cat air biasanya bersifat sangat ekspresif, atau sebaliknya sangat impresif, tergantung teknik yang digunakan.
Sejarah
Lukisan cat air dimulai dari penemuan kertas di Tiongkok sekitar 100
M. Pada abad 12
bangsa Moor memperkenalkan kertas ke Spanyol dan kemudian menyebar ke Italia beberapa dekade berikutnya. Pabrik kertas tertua
terletak di Fabriano,
Italia yang didirikan tahun 1276, dan Arches,
Perancis pada tahun 1492.
Albrecht Dürer, A Young Hare, 1502, Watercolor Teknik cat air menjadi terkenal di Eropa dengan sering digunakannya teknik fresko. Lukisan cat air tertua yang pernah ditemukan dibuat oleh Raffaello Santi yang membuat kartun-kartun untuk desain gorden. Di Jerman, Albrecht Dürer membuat lukisan cat air pada abad 15. Sekolah lukisan cat air pertama dibuka oleh Hans Bol dan sangat dipengaruhi oleh karya-karya Dürer. Pelukis cat air terkenal lainnya adalah van Dyck, Thomas Gainsborough, dan John Constable. Paul Sandby dianggap bapak lukisan cat air Inggris Raya.
Bahan utama
Cat air dibuat dari pigmen halus atau serbuk
warna (dye) yang dicampur dengan gum
arabic sebagai bahan baku, serta gliserin
atau madu untuk menambah kekentalan dan merekatkan
warna ke permukaan.
Teknik penggunaan
Carl Larsson, The Christmas Eve, watercolor, (1904-1905). Biasanya cat air digunakan dengan kuas lancip dan air yang berlebih, tetapi bisa pula dicampurkan dengan material lain. Biasanya akrilik atau collage. Cat air dengan campuran air berlebih menghasilkan warna yang terang dan segar. Warna ini dihasilkan oleh cahaya yang mampu menembus lapisan cat yang transparan. Warna putih biasanya dihasilkan dari bagian-bagian yang tidak diberi lapisan cat. Sangat jarang lukisan yang sengaja memberikan lapisan putih dari cat air. Cat warna terkenal karena butuh kesabaran yang tinggi. Teknik yang umum digunakan biasanya dihasilkan dari lapisan-lapisan yang saling ditimpakan setelah lapisan sebelumnya telah kering sehingga menghasilkan gradasi warna. Namun teknik lain wet-on-wet yang menimpakan warna di atas lapisan yang masih basah juga membutuhkan ketelitian tinggi untuk mendapatkan hasil maksimal. Resiko lainnya adalah kertas menjadi melengkung atau robek jika terlalu banyak air digunakan.
Kelebihan
Cat air memiliki kelebihan tidak berbau, mudah
dibersihkan, dan mudah kering.
|
No comments:
Post a Comment